woensdag 28 september 2011

Een legende die voorgoed zijn ogen sloot

In mijn boekje over de beste Formula 1-coureur aller tijden staat Stirling Moss bovenaan, gevolgd door Jim Clark. Het is niet verbazingwekend, aangezien de schrijver van het boek, Alan Henry, een Engelsman is. Michael Schumacher, in cijfers de aller grootste ooit, vind ik in het boek zelfs pas terug op plaats 11. Niemand die dat ooit begrijpt, maar Schumacher heeft nooit iets bijzonders meegemaakt in zijn racecarrière. Nooit iets waardoor heel de wereld stilstond, niemand meer zonder een traan over je kon praten en televisieshows die volledig aan je geweid waren. Schumacher leeft nog. Daarom staat hij niet in de top-3.

Wel in de top-3, op de derde plaats na de eerder genoemde Stirling Moss en Jim Clark, is Ayrton Senna da Silva. En laat dat nou juist voor mij, maar ook voor Schumacher en vele anderen, de beste coureur aller tijden zijn. Ik ga het niet lang maken. Dit betoog is er niet om uit te leggen dat er nooit meer iemand als Senna rond zal rijden in een Formula 1-auto, dat er nooit meer iemand met de charmes en het charisma van Senna een 1200 pk aangedreven turbomotor voort zal bewegen. Dat er nooit meer iemand zijn teamgenoot van de baan af zal rijden omdat hij anders geen wereldkampioen kan worden en dat er nooit meer iemand, zes jaar na dato van je overlijden, in huilen uitbarst tijdens een persconferentie als hij het aantal overwinningen van Senna heeft evenaart.



De dood van Ayrton Senna is inmiddels gepasseerd. Op 1 mei 1994 te Imola, San Marino, iets over kwart over twee, boord Senna zijn Williams in de muur aan het einde van de bocht Tamburello. De wagen blijft verbazend genoeg, voor een crash met een snelheid van 217 km/uur, redelijk intact. Maar een losgeschoten stuurstang doorboord de helm van Senna en betekend het einde van de Braziliaan. Op dat moment is nog niet bekent hoe erg de schade is en de race wordt voortgezet. Pas na afloop van de race word bekend dat Senna het leven heeft gelaten. Het enige wat men toen nog kon doen, was herinneren. Zoals het bekendste autoprogramma ter wereld, Top Gear, vorig jaar deed.



Binnenkort wordt er een film op dvd uitgebracht over het leven van Senna. Het is een film die je niet mag missen over het leven van een van de beste coureurs aller tijden. Nee. Hij was de beste. Het is bijna niet uit te leggen aan iemand die nog nooit van deze man heeft gehoord of hem heeft zien rijden. Leefde ik maar in zijn tijdperk, dat wens ik soms. Kon ik maar ’s nachts eruit gaan om hem rondjes te zien rijden. Kon ik maar op de maandag na de race nagenieten met andere mensen en urenlang over hem praten. Kon ik hem maar.



Bedankt Ayrton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten