dinsdag 14 mei 2013

Mark van Bommel was PSV


Afgelopen weekend was het dan zo ver. De man waar we in 2010 nog zo trots op waren, was bij zijn terugkeer in de Eredivisie uitgespuugd en besloot dat het wel mooi was geweest. Natuurlijk gaat het over Mark van Bommel. Toen ik na de wedstrijd Twente-PSV het nieuws hoorde over Van Bommel, kwamen er direct allerlei mooie verhalen van de spijkerharde nummer 6 in mijn gedachte naar boven. Maar waar ik aan het mooie dacht, spuugde heel Nederland Mark uit. Want in Nederland zitten we eenmaal zo in elkaar. Ongeacht wat je gepresteerd hebt tijdens je carrière in het buitenland, die je langs de beste teams in de wereld voerde, moet je in Nederland nog wel bewijzen dat je écht zo goed bent als ze zeggen dat je bent. En haal je dan eventjes niet het niveau van vijf jaar daarvoor, dan word je in Nederland uitgefloten, nagekeken en kapotgemaakt in de media. En over die laatste opsomming wil ik zo graag iets kwijt.

Heel Nederland mag zich schamen voor de manier waarop zij Van Bommel hebben ontvangen. Onacceptabel was het gedrag van scheidsrechters die zich koste wat kost moesten bewijzen voor de KNVB. Zo van, ‘kijk papa, ik heb Van Bommel geel gegeven! Goed hé!’. Zo zielig heb ik het in lange tijd niet meegemaakt in de Eredivisie. Niet voor niets zijn het de scheidsrechters die bijdragen aan het steeds slechter worden van onze kleutercompetitie. De Eredivisie is niks waard. Het is een verzameling van provincieclubjes, waar Ajax nog het meest succesvol van is. En gelukkig maar dat er een club is die nog een beetje naam heeft in Europa. Anders kunnen we de Eredivisie gaan vergelijken met de competitie van onze zuiderburen. De Jupiler Pro League is, zoals de naam al zegt, een competitie van de derde helft. Het niveau is daar zo laag, dat Jetro Willems daar een uitstekende linksback van Anderlecht kan zijn. Genoeg gezegd over het niveau van het voetbal in Nederland. We hadden het over Van Bommel.

Bij de terugkeer van Van Bommel waren er twijfels over zijn niveau. Niet gek voor iemand van 35 jaar met bijna 20 jaar ervaring in het profvoetbal. Maar iemand als Mark is zelfs op halve kracht nog een waardevolle speler. Met zijn inzet, drive en wedstrijdmentaliteit is de geboren Limburger een voorbeeld voor elke voetballer in Nederland. Van Bommel hield niet van de grote hoofdtelefoons en de gigantische fresco’s die herrezen op de armen, buiken en ruggen van tienervoetballers. Maar Mark hield helemaal niet van spelers die zich groter voelen dan het team. Spelers als Dries Mertens. Zet mij één wedstrijd tegenover Dries en ik verzeker je dat je de kleine Belg de rust niet haalt. Niet vanwege een blessure, maar omdat hij het niet leuk meer vindt. Ik zal hem tieren, achter hem aanlopen, vervelen. Omdat Mertens vervelend is. Een individu die zich op dezelfde hoogte als Messi waant. Zonder deze individuen was niet Ajax, maar PSV kampioen geworden. Daar ben ik 100% zeker van. Maar nu wijk ik weer af van de hoofdlijn.

Want het ging over een simpele middenvelder. Een harde werker die zich elke wedstrijd 200% inzette voor het team. Vaak iets over het randje, maar zonder een ouderwetse schoffelaar waren PSV, Bayern en Milan nooit zo ver gekomen. Laten we ons schamen door zonder respect over hem te praten. Zeker toen ik in de krant een opinie zag van een Rotterdamse vrouw. Zij vindt het schandalig dat Mark van Bommel zijn trainersdiploma wilt halen. Zijn harde spel, smerige overtredingen en achterbakse gedrag zijn volgens de vrouw oorzaak van het geweld in het voetbal etc. etc. etc.. Als we alles zo gaan bekijken kan ik nog wel een lijstje opnoemen. We hebben namelijk toch ook gejuicht met Patrick Kluivert, de man die een kind doodreed midden jaren ’90?!

Van Bommel is een diamant uit de Nederlandse voetbalgeschiedenis. We moeten trots op hem zijn. Spelers als Mark kom je namelijk maar eens in de twintig jaar tegen. Ja hij was vervelend, kon het bloed onder je nagels vandaan halen en maakte harde overtredingen. Maar wat was hij belangrijk. Je miste Van Bommel pas als hij niet stond opgesteld. Dan werd je er weer eventjes aan herinnerd hoe belangrijk hij was. En wat doen we aan het gedrag van bijvoorbeeld de vrouw in bovenstaande alinea? Ach ja, de naïviteit straalt van onze samenleving af. En volgens mij gaat deze net zo snel achteruit als het Nederlandse voetbal. Helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten